artikel

Genoeg sponsoring

Blogs

Met gemak zou ik deze column kunnen vullen met het opsommen van de vele lokale verenigingen die ons dorp rijk is. De meesten komen één keer per jaar binnen lopen om netjes te vragen of wij iets kunnen betekenen voor hun evenement. Aangezien wij het belangrijk vinden dat een klein dorp toch een gevarieerd verenigingsaanbod blijft houden, gunnen we ieder een deel van ons budget.

Genoeg sponsoring

Vanaf 2012 hebben we afgesproken om zoveel mogelijk met onze producten te sponsoren en niet meer kleine (soms dure!) advertenties te plaatsen. Ook dat wordt vaak erg gewaardeerd en iedereen is tevreden zou je denken.

Niets is minder waar. De afgelopen tijd heb ik met twee besturen een ongemakkelijk gesprek gehad over onze sponsorbijdrage. In het ene geval gaat het over de jaarlijkse kerstmarkt waarbij wij (en andere retailers) onze producten gratis laten proeven, terwijl de aanwezige verenigingen graag zelfgemaakte producten willen verkopen. En het andere geval betreft een zeer actieve vereniging die goede ideeën heeft voor activiteiten in ons dorp en dus niet ophoudt met vragen naar meer.

De kern van onze meningsverschillen is het feit dat sponsoring een piepklein onderdeel vormt van onze bedrijfsvoering, terwijl verenigingsleden alles opzij zetten om hun evenement te doen slagen. Er zijn ook voorbeelden te noemen waarbij deze partijen elkaar goed versterken. Het beste voorbeeld is onze wielerklassieker de Acht van Chaam, waarbij de plaatselijke ondernemers en het bestuur van de Acht van Chaam goed samenwerken en ieder jaar een geslaagd regionaal evenement wegzetten.

Feit blijft dat ondernemers toch zakelijker tegen de feiten aankijken en geen risico’s nemen. Wij gaan niet ‘even’ het ijscokarretje met personeel ergens wegzetten, als er die middag nog geen honderd man verwacht wordt en wij vergaderen niet tien keer over allerlei details. Ondernemers zijn gewend om snel en direct te handelen én het doel niet uit het oog te verliezen: klanten houden en winst maken.

Toch heb ik ook vaak een zwak voor mensen die al hun tijd en energie in hun hobby of vereniging steken. Zonder deze mensen zou ons dorp een stuk saaier zijn en het trekt altijd nieuw publiek en klanten aan. Conclusie: wat is het toch moeilijk om het sponsorbudget te beheren. Uiteraard is het een kwestie van goede afwegingen maken en daarna is het ‘op=op’!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels