artikel

‘Brood in plastic is karaktermoord

Blogs

Jan Everaers kan het niet hard genoeg roepen: leer uw klant weer genieten van brood! Daar hoort een papieren broodzak bij, vindt de ambachtsman, die brood verpakt in plastic een karaktermoord noemt.

‘Brood in plastic is karaktermoord

‘De laatste jaren heb ik veel proeverijen verzorgd met brood en werkelijk iedereen is enthousiast over de beleving van korst en kruim. Er wordt mij zelfs gevraagd of dat brood wel in Nederland gebakken is! Ambachtelijke bakkers van Nederland, u heeft alleen nog maar een voorsprong in versheid, creativiteit en direct contact met uw klanten die nog bereid zijn hun brood en banket bij u te kopen. Uw klantenaantal zal echt niet meer stijgen als u zich zo blijft presenteren.

Verlies aan supermarkt

Mijn klanten willen niet anders dan brood in plastic’, is een veel gehoorde kreet. Maar als u ze niet gaat vertellen hoe het ook anders kan om weer van brood te genieten, dan gaat u nóg meer klanten verliezen. Een aantal supermarkten presenteert zelfs al gesneden brood in papieren vensterzakken!!

Ambachtelijke bakkers, u heeft autoriteit naar uw klanten, kom uit die bakkerij en vertel uw klanten dat ze ongesneden brood moeten kopen in een gewone witte of bruine papieren zak. Geen geparaffineerde papieren zakken gebruiken, dat heeft geen enkele zin en dat kost u alleen maar extra euro’s!

Onafgedekt laten staan

Thuisgekomen, snijden de klanten in de keuken de benodigde boterhammen af voor het moment, (lekkere dikke, da’s ook nog eens goed voor de broodomzet). Ze laten het brood alleen met de snijkant op een stukje plastic onafgedekt staan voor het volgende brood moment, of zelfs voor de volgende dag. Demonstreer dat gerust in uw winkel!

Zo kan uw klant van bakkersgistbrood 2 dagen genieten van korst en kruim en van desembrood 2 tot 3 dagen, zonder het in te pakken. Zelfs als uw klant er de tweede dag achter komt dat het brood niet op gaat, kunnen de boterhammen worden ingevroren in een plastic zakje. Uit de vriezer direct het plastic er af, even ontdooien en smullen maar van korst en kruim.
Beste collega’s, dit is een advies van een ‘eigen-wijze’ Rotterdamse voormalige Echte Bakker, die zich al net zolang ergert aan brood in plastic als er plastic zakken zijn.’

 

Jan Everaers*

 

*Deze column is eerder verschenen in BakeryNext. Auteur is van kind af aan betrokken bij de ambachtelijke bakkerij, zijn vader begon in 1952 als bakker-ondernemer. Jan Everaers was bakker-ondernemer van 1969 tot 1997. Van 1997 tot 2012 runde hij een groothandel in make-off, bake-off en gereed product (specialiteit: private-label voor de groep Echte Bakkers).

Reageer op dit artikel