artikel

Zwartepieten

Blogs

De decembermaand komt eraan en in Nederland is de discussie over Zwarte Piet (opnieuw) in alle hevigheid losgebarsten. De meest recente aanleiding is de mededeling van grootgrutter Albert Heijn dat in de winkelcommunicatie en tv-campagnes richting de donkere dagen geen gebruik meer van beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet wordt gemaakt.

Zwartepieten

De reacties zijn niet van de lucht. Op Twitter is een massaal protest losgebarsten tegen Albert Heijn. Met de hashtag #BoycotAH maken vele twitteraars duidelijk dat zij het niet eens zijn met het besluit. Op de goedbedoelde oproep op de site van AH aan klanten om het lekkerste stamppotrecept te sturen, wordt vooral cynisch gereageerd: ‘Wel Hollandse stamppotten, geen Hollandse Zwarte Piet?’

In de bakkerij blijft Zwarte Piet ook dit jaar gewoon zwart. Of beter gezegd donkerbruin. Want de zwarte schmink en de gouden oorringen zijn al een flink aantal jaren uit het beeld verdwenen. Piet is de rechterhand van de Sint geworden. Hij is al lang geen angstaanjagende knecht met een roe meer die stoute kinderen in de zak stopt en ze meeneemt naar Spanje. Brrrr, gelukkig niet zeg.

Maar ook in de bakkerij zal de maatschappelijke discussie voor verandering gaan zorgen. Voor dit jaar was het verpakkingsmateriaal al klaar in februari, ver voordat de hevige discussies over het uiterlijk van de kindervriend losbarstten. Maar leveranciers verwachten wel dat Piet in 2015 kleurrijker zal worden. Of dat bij bakkers met veel gejuich zal worden ontvangen, is nog maar de vraag. En natuurlijk kunt u altijd zelf bepalen welke koers u in deze discussie wilt varen. Gelukkig is er nog voldoende tijd om daar met elkaar over te zwartepieten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels