artikel

Jumbo profileert zich

Blogs

30 april 2013 wordt een historische dag. Veel brood- en banketbakkers haken daar op in met een bijzonder product, al dan niet geholpen door de grondstofindustrie. En vergeet niet – als u een onderscheidend product maakt – daarvan melding te 
maken bij de redactie Bakkerswereld. Wie weet komt u daarmee bij Omroep Max terecht.

Jumbo profileert zich

Als aanloop naar die kroningswisseling gaan meer dan 6000 basisscholen op vrijdag 26 april meedoen aan de koningsspelen. Het is een oproep om jongeren in beweging te krijgen. En dat begint met een schoolontbijt. Het Nationaal Comité Inhuldiging heeft daarover overleg gehad met het Voorlichtingsbureau Brood. Maar die heeft afgehaakt, omdat het Comité de leveranciers vrij laat bij de samenstelling van de pakketten en deze daardoor niet voldoen aan het predicaat gezondheid. De organisatie is ook in zee gegaan met Jumbo, die exclusiviteit heeft afgedwongen vanuit de supermarktbranche.

Jumbo heeft, als het ware, het ontbijt bij de ambachtelijke bakker weggekaapt. De supermarkt levert nu brood, zuivel en fruit, maar ook pindakaas, servetten en placemats. Scholen in de buurt kunnen dat ophalen, en is er geen winkel in de buurt, dan wordt voor een oplossing gezorgd.

De ambachtelijke bakkerij grijpt er nu naast. Dat is enorm jammer. Het koningsontbijt is terechtgekomen in een commerciële strijd. Dat kan een gevaarlijke kant krijgen: het kon nog wel eens gevolgen hebben voor het Nationaal Schoolontbijt, waarmee tien jaar geleden is begonnen en dat al tien jaar voor een prima pr zorgt. Een mooi succes. Maar nu zijn bakkers boos op wat Jumbo doet; als die boosheid maar niet ten koste gaat van het Nationaal Schoolontbijt.

Het is geen toeval dat Jumbo inspeelt op het 
koningsontbijt en dat landelijke fors uitdraagt. Deze keten wil zich als warme bakker profileren. Niet voor niets neemt een grote steenoven in de nieuwe mega-supermarkt in Breda een centrale plaats in.

De bakkerij heeft nog ijzers in het vuur. Juist in een tijd waarin veel meer aan inventiviteit en activiteit wordt gevraagd; nu er behoefte is aan innovatieve acties door het anders te doen dan anderen. Zich verder 
onderscheiden. Gelukkig is de bakkerij niet afhankelijk van het ontbijt op de kroningsspelen. Laat de rijkdom aan creativiteit zien met de oranjeproducten voor de echte 
kroningsdag.

Reageer op dit artikel