artikel

Digitaal brood

Blogs

Vlak na onze oprichting hebben wij al eens gekscherend Twitterbrood verkocht. Een ludieke actie op de nieuwste ontwikkelingen in de digitale wereld. Dit brood hebben we echter al lang niet meer en onze verkoop richt zich weer voornamelijk op de winkel.

Digitaal brood

Afgelopen week las ik dat momenteel 5 tot 8 procent van de winkels leegstaat en dat naar verwachting in 2020 dit tot minimaal 14 procent is gestegen. Dus dan staat ongeveer één op de zevens winkels in uw straat leeg. Nu is het momenteel erg gemakkelijk alles op de crisis af te schuiven, want die is er nu eenmaal en daarom koopt de consument minder producten.

In hetzelfde artikel las ik ook dat in 2005 de online retailomzet nog €2,8 miljard was, maar dat dit in 2012 was gestegen naar €9,8 miljard, bijna een verviervoudiging. Ruim 78 procent van de Nederlanders heeft een internetverbinding en 61 procent kan via smartphones op internet komen.

In december zijn wij gestart met onze webshop, ideaal aangezien alle bestellingen alleen nog maar digitaal gingen. Het scheelde ons enorm veel tijd. Om eerlijk te zijn is de aandacht daarna op de webshop ook weggezakt en zijn wij momenteel met drie bestellingen per week al blij. Toch zie ik hier zeker toekomst in. Onze winkel zal een kleine aanpassing krijgen, waardoor de klanten hun bestelling zo kunnen meenemen uit de winkel zonder eerst naar een speciale balie te gaan. Dit vraagt natuurlijk om vertrouwen in de klant en heeft daarnaast veel tijd nodig om de klant dit aan te leren. Maar online is de toekomst en je ziet nu al in andere branches wat er gebeurt als je daarin niet meer voorop loopt.

Sinds februari zijn wij ook aangesloten bij het versplatform Graaggedaan.nl. Ik zie hierin grote kansen voor onze branche, daarnaast is het ook heel gemakkelijk om hier je eigen webshop op te maken. Doe mee en ga ook digitaal verkopen, want voor je het weet is het 2020.

P.S. Graaggedaan.nl, waaraan Arend Kisteman refereert in zijn column, is de landelijke website voor de consument om online versboodschappen te bestellen bij een vertrouwde verswinkel. Via Graaggedaan.nl kan de consument de verswinkels zoeken in zijn of haar (woon)plaats en op eenvoudige wijze versboodschappen bestellen.

Reageer op dit artikel