artikel

‘Nieuwe verpakkingslijn zorgt voor meer omzet’

Algemeen

‘In een deel van ons assortiment zien we echt een omzetverdubbeling sinds we nieuwe verpakkingen voeren. Klanten reageren zeer enthousiast en spreken van ‘lekker fris kleurtje’ en ‘net wat meer klasse’, terwijl onze medewerkers superblij zijn met de duidelijke lijn. We voeren minder dozen en de maten sluiten beter aan op de afmetingen van onze gebakjes en taarten.’

‘Nieuwe verpakkingslijn zorgt voor meer omzet’
Foto: Annemay Dijkstra van AmDfotografie

Sponsored content door de Beer Verpakkingen

Sasja Roodenrijs runt samen met broer Nick met succes banketbakkerij, lunchcafé en ijssalon Jans Delft in de gelijknamige plaats. ‘We zijn ruim drie jaar geleden met weinig middelen gestart. We hadden blanco dozen en plakten daarop onze eigen stickers. De transparante zakjes stempelden we met ons eigen naam en logo. Inmiddels ziet onze verpakkingslijn er een stuk professioneler uit en past deze helemaal bij wie wij zijn en wat wij willen uitstralen.’

Vrolijk en transparant

Jans Delft koos bij de start voor een herkenbare eigen stijl, die Roodenrijs omschrijft als jeugdig, vrolijk en transparant. Deze komt onder meer tot uiting in de mintgroene huiskleur, tevens de kleur van de winkelpui, en in het winkelmeubilair dat grotendeels zelf werd vervaardigd. ‘We zijn jonge ondernemers en de vierde generatie die de familietraditie voortzet. In het zicht van de klant maken we alle producten zelf en zetten we dezelfde kwaliteit neer als vroeger.’

Op zoek naar speciale doosjes voor macarons kwam de ondernemer in contact met De Beer Verpakkingen. ‘We hebben met hen ook onze andere verpakkingswensen besproken, zo wilden we bijvoorbeeld graag caisses met onze eigen logo erop. Het is een hele investering, maar uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en gezegd: we gaan voor een compleet nieuwe verpakkingslijn. En daar hebben we zeker geen spijt van!’

Multifunctioneel

Het bedrijf had een aantal uitgesproken wensen ten aanzien van de nieuwe verpakkingen. ‘We maken banket op bestelling, de rest gaat de vriezer in. De nieuwe dozen met venster moesten vriezerproof zijn. Ze mogen niet beslaan of nat worden.’ Ook de mintgroene kleur moest terugkomen in de verpakkingen. ‘Dat was best lastig mede omdat het logo wit is en moest worden uitgesneden.’ De ondernemers wilden de (kleine) gebaksdozen daarnaast voor meerdere doeleinden en momenten kunnen gebruiken. ‘We gebruiken ze ook als bonbondoosje of als cadeauverpakking.’

Jans Delft koos voor vijf gebaksdozen, drie verschillende afmetingen voor gebakjes en twee voor taarten (een hoge en een lage doos), twee type tassen (waarvan één grote ‘bloktas’ die de grote taartdoos precies omsluit, zodat deze veilig vervoerd kan worden), caisses en trapeziums, alle voorzien van hun logo.

Foto: Annemay Dijkstra van AmDfotografie

Perfecte samenwerking

‘De Beer Verpakkingen heeft de maten van de nieuwe taartdozen precies afgestemd op de afmetingen van onze taarten. Dat geldt met name voor onze nougatinetaart, die iets hoger is dan de andere taarten. Die taartdoos is nu 12 centimeter hoog en echt heel mooi. Het klepje zit aan de voorkant en draait naar boven, zodat we de taart netjes in de doos kunnen schuiven en niet zoals eerder van bovenaf in de doos hoeven te laten zakken. Ook de schuifjes en zakjes hebben nu de juiste afmetingen, en vooral de juiste hoogte. Onze moorkoppen die nooit allemaal hetzelfde zijn, raken niet langer de bovenkant. Dat was in het verleden zo ergerlijk, dat je altijd vieze verpakkingen had.’

Roodenrijs: ‘De Beer Verpakkingen is een professionele partner die goed naar onze wensen heeft geluisterd. Ze kwamen met goede voorstellen, zoals voor die bloktas die heel praktisch is en op straat goed opvalt. Ook het idee van die trapeziums, als alternatief voor de slagersvelletjes die we tot voor kort gebruikten, kwam van hen. Ze denken in oplossingen, ook als zaken die buiten hun invloedssfeer liggen niet naar wens verlopen.’

Opslag verpakkingen

Zeer content toont de ondernemer zich over de tekst die op de openingsklep van alle gebaksdozen staat afgedrukt, met daarop het verhaal over de vier generaties Roodenrijs en het bakkersambacht, zodat klanten ook thuis aan tafel meer kunnen lezen over de herkomst van hun lekkernij. Ook over de lipjes waarmee de dozen sluiten, zodat niet langer plakbandjes of stickers nodig zijn, is zij zeer te spreken. ‘We hadden geen ruimte voor de opslag van alle verpakkingen in onze winkel, maar ook dat heeft De Beer Verpakkingen voor ons opgelost. Als we door de voorraad heen zijn, hoeven we maar te bellen en ze komen extra verpakkingen brengen of ze laten ze bij ons bezorgen.’

Meekijken met de klant in zijn dagelijkse praktijk om zijn verpakkingsbehoeften zo goed mogelijk te leren kennen en hem van deskundig advies te voorzien, is typerend voor de werkwijze van familiebedrijf De Beer Verpakkingen in Leiden, dat al meer dan dertig jaar actief is in de (banket)bakkerij. Het bedrijf levert onder andere chocolade- en bonbonverpakkingen, gebaks- en vensterdozen, taartranden en goudkartons, bakvormen en caisses aan (banket)bakkers, patissiers en chocolatiers. Via Chocolagiftbox.nl biedt de leverancier een ruime collectie verpakkingen uit voorraad aan die op basis van kleine aantallen besteld kunnen worden.

Relatie voor de lange termijn

Foto: Annemay Dijkstra van AmDfotografie

Nicolette van der Moolen, die samen met haar man Peter de directie voert: ‘Wij werken vaak langdurig met onze klanten samen en groeien als het ware met hen mee. Onze onafhankelijkheid – we zijn niet afhankelijk van bepaalde leveranciers – en onze jarenlange vakkennis en ervaring stelt ons in staat onze klanten niet alleen te adviseren, maar ook om hen op meerdere terreinen te ontzorgen. We bieden iedere denkbare service, zoals de opslag van verpakkingen, en zijn altijd bereikbaar, ook in de avond of in het weekend. Zo kunnen onze klanten zich richten op hun specialiteit en doen wij waar wíj goed in zijn, namelijk het zorgen voor verpakkingen die aan alle eisen en wensen voldoen.’

Maatwerk

De Beer Verpakkingen levert veelal maatwerk. Om in overleg met de klant tot de juiste verpakking(slijn) te komen, zoals bij Jans Delft, kiest het bedrijf voor een zorgvuldig proces waarin alle wensen worden geïnventariseerd. ‘We nodigen elke klant graag bij ons uit op kantoor, zodat we alle denkbare voorbeelden kunnen laten zien.’ Daarna volgen voorstellen, offertes, bedrukkingsvoorbeelden en handmodellen van verpakkingen. ‘Zo weten we zeker dat de klant een goede indruk krijgt van de juiste uitvoering en maatvoering, voordat hij een bestelling plaatst.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels